Եթե ուզում ես վրեժ լուծել, թուրքերի քթի տակ ստեղծիր ուժեղ, բարեկեցիկ, օրինապահ երկիր, որ մարդ չցանկանա հեռանալ:
Պերճ ԶԵՅԹՈՒՆՑՅԱՆ
Եգիպտոսի Ալեքսանդրիա քաղաքից հայրենադարձվելուց հետո (1948) տասնամյա մի տղեկ ինչ իմանար, որ տարիներ անց դառնալու է ՀՀ մշակույթի նախարար, անվանի գրող, դրամատուրգ, հրապարակախոս՝ միաժամանակյա իր գործունեությամբ գրական-մշակութային կյանքի կազմակերպման անբասիր վարքի տեր մշակ:
Պերճ Զեյթունցյանի «Նրա առաջին ընկերը» (1956), երախայրիքից հետո հրատարակված բազմաթիվ ժողովածուներում (վեպեր, պատմվածքներ, պիեսներ, կինոսցենարներ, հրապարակախոսական մտածումներ, թարգմանություններ) գրողի սկզբունքը մեկն էր՝ ապրել տասը պատվիրանների նվիրաբեր սիրով, անկոտրում հավատով առ հայն ու հայրենիքն ունեցած ի խորոց սրտի պատվախնդրությամբ:
«Կլոդ Ռոբերտ Իզերլիի» (1968), «Մեծ լռություն» (պիեսներ, 1965) «Ամենատխուր մարդը» (պիեսներ, 1981), «Վերջին արևագալը» (վեպ, 1989), գրողի ստեղծագործությունների ցանկը այսպիսով չի սահմանափակվում. վերջին ավելի քան կեսդարյա հայ գրականության համապատկերում առնվազն անուրանալի է նրա ունեցած ավանդը գաղափարական-մտածողական առումով և նշանակությամբ:
60-ական թվականների հայ արձակում «տեղի ունեցած» թեմատիկ և գաղափարային բարեփոխումների՝ դասական արձակի վերարժևորման և նոր ժամանակների ոգով ուղղորդման ուղղությամբ իր սերնդակիցների հետ Պ. Զեյթունցյանը գրական մտայնությունների և աշխարհընկալման նոր ուղիներ է ցուցանում, իսկ «Արշակ Երկրորդ» պատմավեպով (1977) արդեն ոչ միայն տիրական դեմք ունեցող գրողի համբավ էր վայելում, այլև մի այնպիսի պատմաշրջանի իրադարձություն էր նորովի մեկնաբանում, որ այնքան էլ խրախուսելի չէր տիրող վարչահրամայական «գերատեսչական ֆեոդալիզմի» ժամանակներում:
Այսպիսով, Արշակ Երկրորդ, 4-րդ դար. միանգամից նշենք, որ թե՛ Արշակ Երկրորդի, թե՛ Պապ թագավորի վարած արտաքին և ներքին քաղաքականությունը տրամագծորեն հակառակ էր ժամանակի եկեղեցապետական (հոգևոր իշխանության) քաղաքականությանն ընդհանրապես: Փավստոսի «Պատմությունը» ավարտվում է 4-րդ դարի նախավերջին, երբ Հայաստանը բաժանվեց Պարսկաստանի և Բյուզանդիայի միջև (380 թ.): Հենց այդ ժամանակաշրջանից էլ սկսվում է Ղազար Փարպեցու «Պատմությունը»՝ գրեթե նույնանման ներքին և արտաքին, քաղաքական երկպառակտ այնպիսի առճակատումներով, որոնց աղետալի հետևանքներից ազգային միաբանությունը վերստին անհուսալիորեն վտանգվում էր: Այնուհանդերձ, Արշակ Երկրորդի ներքին և արտաքին քաղաքականությունը (որի հետևորդն էր Պապը) ուղղակիորեն խարսխված էր ազգային շահի վրա՝ գերադասության հրամայականով կշռադատված:
Ըստ Րաֆֆու, «Պատմական վեպի մեջ հեղինակի երևակայության համար ընդարձակ ասպարեզ կա: Ստախոսիր որքան կարող ես, ո՞վ պիտի ստուգե, որ քո նկարագրածները կեղծ են: Բավական է անցքը տեղափոխել մի քանի հարյուր, մի քանի հազար տարի առաջ, վեր առնել մի քանի պատմական արժանավորություններ և նրանցից ուզածիդ պես տիպեր ստեղծել»:
Այս նկատառումն ամենևին չի նշանակում, որ գրողի երևակայական աշխարհը պետք է այնպես և այնչափ ընդլայն ու «անհետևողական» լինի, որ պատմական իմացությունը դուրս մղվի, մանավանդ, պատմական անձինք ներկայացվեն խեղաթյուր, ոչ հավաստի ու հատկապես ժամանակաշրջան չներկայացնող: Իր փորձառությամբ անմրցելի վիպասանը պատմական ժամանակաշրջաններին անդրադարձող գրողներին ավելի քան հորդորում է կառչած չմնալ անցյալի սոսկական-նկարագրական երևույթներից, այլ դրսևորել գրողական լայնախոհություն՝ ստեղծելով այնպիսի իրավիճակներ, ժամանակաշրջանին բնորոշ հանգամանքներ, որտեղ պատմական անցյալը ներկայանալիություն ունենա, ըստ այդմ վերապրվի գրողի շնորհիվ:
Այս ամենով հանդերձ, հետագա ժամանակներում Ծերենցի, Րաֆֆու պատմական ընդգրկուն նկարագիր ունեցող վեպերով աստիճանաբար և որոշակիորեն ձևավորվել էր վեպի դասական ավանդույթ, այն, ինչ հետագա շրջանի գրողների պատմավիպական պատկերացումների համար, եթե ոչ հիմք հանդիսացավ, ապա որոշապես գրողական դիրքորոշումների առումով նպաստեց կերպարների ընտրության և փոխհաղորդակցային պատմական միջավայր ստեղծելու համար։ Նոր ժամանակներում Դերենիկ Դեմիրճյանը, Ստեփան Զորյանը առաջիններից էին, որոնք պատմական իրողությունների լույսի ներքո գեղարվեստական ուրույն սկզբունքներով փորձեցին ստեղծել այնպիսի միջավայր, որտեղ արքունական և ժողովրդյան բնավորությունները, կենցաղավարությունը, բնաշխարհի և զուտ բնաշխարհիկ նկարագրությունները, մարդկային հոգեբանական ապրումները, պատերազմական տեսարանները և այլ «գործոններ» ժամանակի խորապատկերի վրա հնարավորինս ավելի տեսանելի դառնան:
Երևի տեղին է նշել, գուցե և վիճահարույց- որ եթե կա պատմական վեպի դասական ավանդույթ, ապա չի կարող չլինել պատմական վեպի դասական ընկալման հակակշիռ՝ ապաավանդույթային ընկալում պահանջող (ընկալման պահանջ), ոչ, անշուշտ, պատմական ժամանակաշրջանի բարքերի, նկարագիրների խեղաթյուրում, գրողական չարդարացվող կամայական զեղումներով: Պարզապես գրողը պատմական անձանց սրբապատկերի դիմազերծումով է միայն նրանց մեջ նախ մարդը, այնուհետև գործիչը՝ «սրի և խաչի դրոշակակիրը» հայտնաբերում, մի հանգամանք, որ «շեղում է» հիմնական ուղեծրից՝ մեր մատենագիրների (Խորենացի, Բուզանդ) սահմանած դավանաբանական օրինաչափություններից:
Այս առումով քննարժան երկերից Պերճ Զեյթունցյանի «Արշակ Երկրորդ» վեպում խախտված է դասական ընկալման պատմավեպի «բարոյաբանական» սկզբունքը: Եվ եթե վեպն ընդգրկում է պատմական որոշակի և հայության համար չափազանց դարձակետային ժամանակաշրջան, ապա առանձնորոշվում է հատկապես կերպարների, այս պարագային՝ Արշակ Երկրորդի կերպարի կատարած առաքելությունը՝ իր ժամանակին: Եվ որքանո՞վ է գաղափարական ամբողջականությամբ հետաքրքրահարույց և գուցե ինչ-ինչ առումով «ուսանելի»՝ պատմական դասերը սերտելու իմաստով մեր օրերում… Այս իսկ պատճառով է Պ. Զեյթունցյանը հանկարծահաս իրավիճակներ, վերժամանակային դրվագներ ստեղծել, մարդկային հարաբերություններում և ներանձնային զգայություններում, վեպի ընդհանուր կառույցին հաղորդելով ռիթմիկ դրամատիզմ: Եվ, բնականաբար, վեպավարտ դրվագում Արշակ Երկրորդի ներկայանալիությունը անխուսափելիորեն պետք է հոգեբանորեն պատճառաբանված լիներ իր ապրած կյանքի և մահվան շաղկապումով:
«Արշակ Երկրորդ»-ում առանցքային և հույժ ուշագրավ է այն դրվագը, երբ Արշակը Ներսեսին առաջարկում է լինել Մեծ Հայքի եպիսկոպոսապետ և անհողդող է՝ չընդունելով Ներսեսի ոչ մի փաստարկ-առարկություն, որ իր ապրած մեղսավոր կյանքից իրեն զրկելը հավասարազոր է դատապարտելուն մահվան կամ մեղսակից լինելուն. «Դուք բոլորդ անօրեն եք ու պիղծ, ես չեմ կարող ձեզ հովիվ լինել և ձեր մեղքերն ինձ վրա վերցնել: Եթե վերցնեմ, դուք էլ ավելի մեծ չարիքներ կգործեք: ՈՒրեմն ի՞նչ,- բոլորը վայելեն մեղք գործելու հաճույքը, իսկ ես զրկվե՞մ: Միակ զրկվա՞ծը լինեմ»:
Պատումի հենց այս, և ոչ միայն այս, որոշակի գաղափարական նշանակություն ունեցող դրվագով «համարյա լիովին ավանդությունից ազատագրված» (Մ. Բախտին) ստեղծվում է մի կերպար, որը գրողական հորինվածքի փորձառության արդյունք է և ենթադրում է ժամանակաշրջանի իր պատկերացումներում բոլորովին այլ բազմաոճություն մտցնել՝ այն էլ մի այնպիսի պատմական անձի կերպարակերտմամբ, ինչպիսին Ներսես Մեծն է, որի գործունեությունը հետագայում թեր և դեմ կարծիքների առկայությամբ հայ եկեղեցվո ի նպաստ ու ի շահ էր, նաև պետք է ընդգրկեր արտաքին և ներքին քաղաքական պայքարի պատմության ողջ ընդհանրապատկերը:
Պ. Զեյթունցյանն այս հանգամանքից ելնելով է մասնահատկել նրա կերպարը՝ սկզբնավորումից մինչև աթոռակալությունն ու վախճանը, և այս ողջ ընթացքում կատարած պատմական դերակատարությունը, որ իր ժամանակի համար սոսկական առաքելություն չէր, այլ յուրահատուկ Արշակունյաց թագավորության տարեգրության մի տևական ժամանակաշրջանում. «Ներսես Կաթողիկոսի ժամանակ սկսել էր մեծ չափով աճել քրիստոնեական եկեղեցու կուլտուրական և քաղաքական հեղինակությունը» (Հ. Մանանդյան): Այդ տարիներին էր, երբ հայոց արքան իր դրամատիկ երկփեղկվածության մեջ՝ ներքին խարդավանքների հորձանուտում ազգային անկողմնորոշվածության (Պարսկաստա՞ն, թե՞ Հռոմ) երկընտրանքի առջև անհուսալիորեն մենակ էր:
Պերճ Զեյթունցյանի դիտարկմամբ Հայր Մարդպետը հորդորում էր Ներսեսին ուրույն քաղաքականություն վարել. «Պատժվում են ոչ միայն դավաճանության, այլև հավատարմության համար. չէ որ երկու դեպքում էլ նույն հարցն է ծագում; Ինչու՞ է դավաճան, ինչու՞ է հավատարիմ: Հենց այդ «ինչու»-ն է հավասարեցնում, նույնացնում ամեն ինչ… վերացականությունն է ամենամեծ ուժը, սենեկապետ, դու աշխատիր արանքում ապրել, դավաճանության և հավատարմության արանքում…»:
Արշակ Երկրորդի երկվությունը նույնպես «դավաճանության և հավատարմության արանքում» է քննարժան Զեյթունցյանի տեսակետից: Երբ Դրաստամատի «խորհրդից վախեցող» (Արշակի խոսքերն են) արքան ի պատասխան իր սենեկապետի, այսինքն գաղափարական խորհրդատուի, հարցի՝ «Բյուզանդիայի և Պարսկաստանի հաշտությունը խաբուսիկ է, ինքդ քաջ գիտես, որ պատերազմն անխուսափելի է, դու պետք է վճռես՝ ում կողմը բռնել», չի կարող չխոստովանել, որ ինքը փոքր ազգի թագավոր է. «Եթե ուզում եմ մեկին երիցս անիծել, թող փոքր ազգի թագավոր դառնա»:
Սա ճշմարտություն էր՝ անխուսափելի գաղափարի դրսևորման և հերոսի՝ գեղարվեստական կերպարի ինքնախոստովանական պոռթկում, մանավանդ վեպի գործողությունների հետագա զարգացումներում և հատկապես կաթողիկոսի ճիշտ ընտրության հարցում է առավելս նկատելի «փոքր ազգի թագավորի» որոշման պատմական անհրաժեշտությունը:
Ինչու՞ ենք որոշակի սևեռայնությամբ ներկայացնում Պերճ Զեյթունցյանի զուտ գրողական երևակայությանը միախառն պատմական այս ընթացքի՝ (նաև ժամանակաշրջանի պատմական լրջմիտ իմացության) Արշակ-Ներսես Մեծ հարաբերությունների ողջ դինամիկան, նույնիսկ հարկ չհամարելով անդրադառնալ նրանց ծավալած գործունեությանը ըստ սկզբնաղբյուրի (Փավստոս) կամ գեղարվեստական շարադրանքի պատումներին. պարզապես մեկ, հիմնավոր պատճառով: Քաղաքական անկախության ձգտող երկրում ի գին ամեն բանի միաբանություն հաստատելու վճռականություն և վճռակամայնություն ունեցող արքան քաջ գիտակցում էր, որ նախարարների պառակտվածության, երկրի անմիաբանության սաղմերը նաև հունադավան ու հունահավատ եկեղեցականության վարքագծով էր պայմանավորված:
Հայ եկեղեցվո անկախությունը մեծապես նպաստելու էր ազգային միաբանությանը՝ պետականության ամրակայման համար չափազանց շահեկան: Ներքին երկպառակտությունների ընթացքում էր թուլացել Արշակունյաց թագավորությունը, և նրանից անջատվել էին Մեծ Հայքի մաս կազմող մի շարք երկրներ (Ատրպատականը, Արցախը, Մեծ Ծոփքը, Կասպից երկիրը և այլն): Միջանկյալ նշենք, որ հիշյալ երկրները հետագայում Պապ թագավորի օրոք, Մուշեղ սպարապետի գլխավորությամբ վերանվաճվել են:
Ներիշխանական խժդժությունները այս առումով չէին կարող իրենց ազդեցությունը չթողնել պետականության հիմքերի խարխլման վրա և Զեյթունցյան-վիպագրի տեսադաշտում բոլոր նախարարները պատկերված են իրենց համակրություններով ու հակակրություններով: Գրողը ոչ միայն նրանց կերպարի բացահայտմամբ ցուցանում է առ Արշակունիք ունեցած վերաբերմունքը, այլև վերապատկերում է ժամանակաշրջանը ըստ ամենայնի: Եվ ամենևին պատահական չէ, որ այնքան քննադատված «նզովյալ քաղաք» համարվող Արշակավանի հիմնադրման գաղափարը Զեյթունցյանը ներկայացրել է իր ազատությունը, ինքնազատ լինելու և անկախ գործելու Արշակ Երկրորդի արդարացված ռազմավարության գործելակերպով, քանի որ նախարարները հրաժարվում էին քաղաքի կառուցմանը նպաստելուց՝ հեռագնա նպատակներով՝ արքա-ժողովուրդ դաշինքի իրենց անհաճո վնասաբերությունը նախազգալով. «Արշակ քաջ հասկցած էր թէ նախարարաց ըմբոստութիւնը եւ հայրենեաց ընդհանուր շահուն մասին անոնց ցուցած անտարբերութիւնը՝ որ հետեւանք էր անոնց անմտութեան եւ կէսանկախ վիճակին՝ պիտի կործանէին մեր երկիրը, բաց աստի. նախարարները շարունակ դաւ կը նիւթէին արքայական իշխանութեան դէմ, ուստի խորհեցաւ այս վտանգաւոր դասուն դէմ արքայական յենարաններ աւելցնել: Ահա այս մտօք շինեց Արշակաւան քաղաքը» (Եղիազար Մուրատեան):
Հայոց պատմության մեջ չափազանց խնդրահարույց չորրորդ դարի պատմական իրողությունները մեր ժամանակների տեսանկյունից վերարժևորելու ձգտումով է Պերճ Զեյթունցյանը նախաձեռնել մի այնպիսի լայնակտավ ստեղծագործություն ստեղծել, որ հիմնիվեր նոր հնչողություն է ձեռք բերել արծարծած համաժամանակային գաղափարների և խնդիրների առումով՝ հայությանը տևապես մտահոգող…
Արթուր ԱՆԴՐԱՆԻԿՅԱՆ